....

....

ΚΟΡΩΝΟΙΟΣ: Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΑΓΝΟΕΙ ΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ


 
 
Τρίτη κοινοβουλευτική ερώτηση από το Κίνημα Αλλαγής για τις φυλακές. Η κυβέρνηση δεν απαντά, δεν ανακοινώνει, δεν σχεδιάζει

Παρ’ότι οι εργαζόμενοι και κρατούμενοι στις φυλακές της χώρας συγκαταλέγονται στις πλέον ευάλωτες προς τον κορωνοϊό ομάδες πληθυσμού, 22 μέρες μετά την ανακοίνωση των πρώτων μέτρων από την κυβέρνηση φαίνεται πως απουσιάζει ολοσχερώς από τον σχεδιασμό οποιαδήποτε ειδική μέριμνα προστασίας τους. 

Είναι χαρακτηριστικό πως στην ημερήσια ενημέρωση του κοινού από την κυβέρνηση δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα καμία αναφορά σε ειδικά μέτρα προστασίας ή περιορισμού του υπερσυνωστισμού στις ελληνικές φυλακές. 

Το θέμα, που πλέον αποκτά χαρακτήρα κατεπείγοντος, επαναφέρουν με κοινοβουλευτική τους ερώτηση οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής Γιώργος Καμίνης (Τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη) και Ανδρέας Πουλάς (Τομεάρχης Υγείας).

Στην ερώτηση γίνεται αναφορά στις καταγγελίες του σωματείου υπαλλήλων του Νοσοκομείου των Φυλακών Κορυδαλλού και του Προέδρου της Ομοσπονδίας Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος (Ο.Σ.Υ.Ε.) σχετικά με έλλειψη ενημέρωσης, έλλειψη προστατευτικών μέσων και σειρά βίαιων επεισοδίων στις φυλακές, καθώς και σε αντιδράσεις  κρατουμένων στις φυλακές Χανίων, Πάτρας και Λάρισας, λόγω του κορωνοϊού. 

Είναι η τρίτη κατά σειρά ερώτηση που έχει κατατεθεί από το Κίνημα Αλλαγής προς αυτή την κατεύθυνση. Οι δύο προηγούμενες, στις 11 και 23 Μαρτίου, παραμένουν αναπάντητες από την ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Για το θέμα έχει παρέμβει με ανακοίνωσή του στις 20 Μαρτίου ο Τομέας Προστασίας του Πολίτη του Κινήματος Αλλαγής, καθώς και με κοινή δήλωσή τους στις 28 Μαρτίου ο Τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη Γιώργος Καμίνης και ο Γραμματέας του Τομέας Προστασίας του Πολίτη του Κινήματος Αλλαγής Μαρίνος Σκανδάμης. 

Λόγω του υπερσυνωστισμού που παρατηρείται, οι ελληνικές φυλακές αποτελούν χώρους υψηλού κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού. Κάποιες από αυτές σήμερα ξεπερνούν το 200% σε υπερπλήρωση, με τους κρατούμενους να στοιβάζονται και να συμβιώνουν σε  μικρούς θαλάμους.  

Συνημμένο το πλήρες κείμενο της ερώτησης.

Για περισσότερες πληροφορίες:
Γραφείο τύπου Γιώργου Καμίνη



 



ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ



Αθήνα,2 Απριλίου 2020

ΕΡΩΤΗΣΗ


ΠΡΟΣ: Υπουργό Προστασίας του Πολίτη
Υπουργό Υγείας

Θέμα : «Επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού στις ελληνικές φυλακές»

Κύριοι Υπουργοί,

Η πανδημία του κορωνοϊού, από την πρώτη στιγμή της εκδήλωσής της στη χώρα μας, έχει ανησυχήσει ιδιαιτέρως, και συνεχίζει να ανησυχεί, όλους τους εμπλεκόμενους στο σωφρονιστικό σύστημα, με κύριους πρωταγωνιστές τους κρατούμενους και τους υπαλλήλους, μη κυβερνητικές οργανώσεις, τον Συνήγορο του Πολίτη αλλά και την κοινοβουλευτική αντιπολίτευση, κυρίως στο βαθμό που οι φυλακές παραμένουν χώροι υπερσυνωστισμού. Δεν φαίνεται μέχρι σήμερα να είναι έτοιμες οι φυλακές, είτε προληπτικά είτε κατασταλτικά, να αντιμετωπίσουν αυτή την πανδημία.

Με αφορμή τις σοβαρές εξεγέρσεις που  ξέσπασαν σε τέσσερις φυλακές στην Ιταλία στις αρχές του Μαρτίου και τα πρώτα μέτρα που φάνηκε να έχουν ληφθεί στις ελληνικές φυλακές, απηύθυνα στον πρώτο από εσάς την από 11η Μαρτίου ερώτησή μου. Με αυτήν ζήτησα, μεταξύ άλλων, : α)  ενημέρωση για τα μέτρα που έχουν ληφθεί με σκοπό τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των φυλακών, την  αποτελεσματική πρόληψη απέναντι στον κορωνοϊό στις φυλακές, την ενημέρωση κρατουμένων και υπαλλήλων, την άμεση αντιμετώπιση τυχόν ύποπτων και βεβαιωμένων κρουσμάτων, και β) πληροφόρηση για τη σχετική ειδική μέριμνα για το Νοσοκομείο Κρατουμένων Κορυδαλλού αλλά και τη διασύνδεση των φυλακών με τα νοσοκομεία της χώρας. Επίσης, σας έθεσα υπ΄όψιν μέτρα που είχε ήδη προτείνει η Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδας, σε σχετική (από 24η Φεβρουαρίου) επιστολή της.  Μέχρι σήμερα, δεν έχω λάβει απάντηση.

Έκτοτε ακολούθησαν πολλά δημοσιεύματα και καταγγελίες για  λήψη αποσπασματικών και ανεπαρκών μέτρων και προς τούτο προτάθηκαν επιπλέον μέτρα (στις 21 Μαρτίου)  κυρίως από την ομοσπονδία σωφρονιστικών υπαλλήλων (ΟΣΥΕ). Εν τω μεταξύ το ζήτημα της μείωσης του υπερσυνωστισμού στις φυλακές άρχισε πλέον να απασχολεί όλα τα σοβαρά σωφρονιστικά συστήματα του κόσμου, με κάποια από αυτά να έχουν προχωρήσει σε μέτρα μείωσης του υπερπληθυσμού.

Κατόπιν τούτων, απηύθυνα στον πρώτο από εσάς την από 23/03/2020 ερώτησή μου (η οποία επίσης δεν έχει απαντηθεί μέχρι σήμερα),  με την οποία ζήτησα να πληροφορηθώ εάν προτίθεστε να λάβετε μέτρα μείωσης του υπερσυνωστισμού στις φυλακές και επανέφερα την αναπάντητη από 11 Μαρτίου 2020 ερώτησή μου.

Την ίδια χρονική στιγμή, το ζήτημα του υπερπληθυσμού απασχόλησε, όπως ήδη γνωρίζετε, την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου αλλά και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Πρόληψης των Βασανιστηρίων (CPT), η οποία το συμπεριέλαβε στα μέτρα πρόληψης κατά του κορωνοϊού στις φυλακές σε σχετική ανακοίνωσή της. Ακολούθως, στις 26 Μαρτίου, σχετική ερώτηση απηύθυνε, στον πρώτο από εσάς,  το κόμμα της μείζονος αντιπολίτευσης, υπογεγραμμένη από 38 βουλευτές, με την οποία έθεσε υπόψη σας και τη νέα δέσμη των προταθέντων από την ΟΣΥΕ μέτρων που προανέφερα.  Λίγες μέρες μετά, σε μέτρα αποσυμφόρησης των φυλακών αναφέρθηκε η Επίτροπος του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και στις 30 Μαρτίου και ο Συνήγορος του Πολίτη, με προτάσεις που σας απέστειλε.
 
Σήμερα,  βρισκόμαστε 22 μέρες μετά τα πρώτα μέτρα που έλαβε η Κυβέρνηση για την προστασία της χώρας και των πολιτών της από την πανδημία του κορωνοϊού. Το σωματείο υπαλλήλων του Νοσοκομείου Κορυδαλλού, στην από 27 Μαρτίου 2020 επιστολή του, καταγγέλλει την έλλειψη ενημέρωσης, έλλειψη προστατευτικού εξοπλισμού ενώ εκφράζει και ανησυχίες για την ομαλή λειτουργία του καταστήματος ( https://tvf.gr/wp-content/uploads/2020/03/prolipsi-stis-filakes.pdf). Σε ζητήματα ομαλής λειτουργίας των φυλακών και σε βίαια επεισόδια που έχουν σημειωθεί τις τελευταίες μέρες στις φυλακές, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, και  ο Πρόεδρος της ΟΣΥΕ (https://www.dikastiko.gr/articles/covid-19-vs-ellinikes-fylakes/). Φαίνεται δε ότι έχουν ξεκινήσει κινητοποιήσεις κρατουμένων στις φυλακές Χανίων, Πάτρας και Λάρισας με αίτημα τη λήψη μέτρων προστασίας από τον CONVID19 ( http://www.fylakes.gr/2020/04/blog-post_39.html).

Δεδομένου ότι:

1)                                            Στις 29 Μαρτίου, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Υγείας για την επιδημική νόσο του κορωνοϊού αναφέρθηκε στην  προσπάθεια που καταβάλλεται, προκειμένου να μην «εισβάλει» ο ιός σε χώρους διαμονής ευπαθών ατόμων, όπως οίκοι ευγηρίας, κέντρα αποκατάστασης, δομές αστέγων, μονάδες φροντίδας για ηλικιωμένους και δομές χρόνιων πασχόντων ως χώροι διαμονής πολλών ατόμων και μάλιστα, στην πλειονότητά τους ηλικιωμένων και με προβλήματα υγείας. Οι χώροι αυτοί  βρίσκονταν άλλωστε εξαρχής στο μικροσκόπιο των αρμοδίων, στην τεράστια προσπάθεια που καταβάλλεται να ελεγχθεί η διασπορά της νόσου και να προστατευθούν όσοι ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Στους ανωτέρω χώρους, εξακολουθούν δυστυχώς μέχρι σήμερα, να μην  περιλαμβάνονται οι φυλακές κατά την εκτίμηση της Πολιτείας.

2)                                            Με το  Π.Δ. 100/2018 το Νοσοκομείο Κρατουμένων Κορυδαλλού έχει πλέον διττή μορφή: αποτελεί συγχρόνως α) αποκεντρωμένη μονάδα υγείας της 2ης Διοίκησης Υγειονομικής Περιφέρειας του Υπουργείου Υγείας και β) κατάστημα κράτησης του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, έχει δε μετονομαστεί σε Ειδικό Κέντρο Υγείας Κρατουμένων Κορυδαλλού. Ως μονάδα υγείας διασυνδέεται επιστημονικά με το Γενικό Νοσοκομείο Νίκαιας - Πειραιά «Άγιος Παντελεήμων». Παρέχει υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, βραχεία νοσηλεία καθώς και  παρακολούθηση και υποστήριξη των χρονίως πασχόντων, καλύπτοντας έτσι, θεωρητικά, όλες τις ανάγκες του πληθυσμού των ασθενών κρατουμένων. Την επιστημονική ευθύνη λειτουργίας για το ιατρικό, νοσηλευτικό και παρακλινικό έργο έχει το Υπουργείο Υγείας, ενώ το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη διατηρεί το έργο της διοίκησης και φύλαξης του καταστήματος.

3)                                            Υπάρχει άμεση ανάγκη συντονισμού των υπουργείων σας και ευθύνη για τη λήψη αποτελεσματικών προληπτικών μέτρων αλλά και μέτρων αντιμετώπισης τυχόν κρουσμάτων, καθώς η προστασία της υγείας αλλά και η ασφάλεια κρατουμένων και υπαλλήλων αποτελούν θεμελιώδη υποχρέωση της Πολιτείας.

Ερωτάσθε Κύριοι Υπουργοί,

1.      Είναι. κατά την εκτίμηση της πολιτείας οι φυλακές χώροι που υπό την παρούσα συγκυρία παρουσιάζουν τα χαρακτηριστικά χώρου υψηλού κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού;

2.      Ποιος είναι ο άμεσος σχεδιασμός σας για τις φυλακές της χώρας; Προτίθεσθε να προβείτε αμέσως στον απαραίτητο συντονισμό για τη λήψη των μέτρων, όπως αυτά έχουν ήδη τεθεί υπόψη του πρώτου από εσάς από την ΟΣΥΕ και μέρος της αντιπολίτευσης, για την αποτελεσματική πρόληψη στις φυλακές, την ενημέρωση κρατουμένων και υπαλλήλων αλλά και την άμεση αντιμετώπιση τυχόν πιθανόν ύποπτων και βεβαιωμένων κρουσμάτων; Ποιο το χρονοδιάγραμμα λήψης των μέτρων και ποια ακριβώς θα είναι αυτά τα μέτρα;
 
3.      Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για τα θεραπευτικά καταστήματα κράτησης, Νοσοκομείο Κρατουμένων, Ψυχιατρείο Κρατουμένων και Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελαιώνα;  Προτίθεστε να προβείτε αμέσως στον απαραίτητο συντονισμό για τη λήψη μέτρων για το Νοσοκομείο Κρατουμένων Κορυδαλλού, την έλλειψη των οποίων μέχρι σήμερα καταγγέλλει το σωματείο των εργαζομένων, για τα υφιστάμενα Ειδικά Περιφερειακά Ιατρεία των φυλακών και την αποτελεσματική διασύνδεσή τους με τα νοσοκομεία της χώρας;

4.      Έχετε σκοπό να προμηθεύσετε τους υπαλλήλους των φυλακών με υλικά και εξοπλισμό υγειονομικής προστασίας καθώς και να υποβάλετε σε τεστ ανίχνευσης συγκεκριμένες κατηγορίες έγκλειστων, που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες;

                                              Οι ερωτώντες Βουλευτές

Γιώργος Καμίνης

                                                             Ανδρέας Πουλάς

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.