Σύγχυση και αναπάντητα ερωτήματα για το self testing
Αν και η κυβέρνηση μέσω του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ, Άκη Σκέρτσου, ανακοίνωσε την Παρασκευή πως, κάθε πολίτης θα δικαιούται ένα δωρεάν rapid test κορονοϊού την εβδομάδα, από τον Απρίλη και μετά, έχουν προκληθεί αρκετά ερωτήματα σχετικά με τη διαδικασία του self-testing, τα οποία έχουν μείνει αναπάντητα από την πλευρά της κυβέρνησης.
Αρχικά, εκφράζονται φόβοι πως δεν θα μπορέσει η καταγραφή των κρουσμάτων να είναι το ίδιο αποτελεσματική, για μια μέθοδο μάλιστα που δεν είναι εγκεκριμένη από τους αρμόδιους ευρωπαϊκούς φορείς, ενώ τίθεται και ένα ζήτημα για το κατά πόσο το κράτος θα μπορεί να ελέγχει τους εργασιακούς χώρους και, κατ’ επέκταση, τους εργοδότες για το εάν τηρούνται όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας.
Επίσης, ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής, με δήλωση του, το Σάββατο, κατήγγειλε πως οι συνάδελφοί του «δεν είχαν την αναγκαία ενημέρωση για τις εξελίξεις».
Ο ίδιος, ακόμη, σημείωσε πως «ναι μεν τα τεστ είναι δωρεάν, όμως εάν οι πολίτες θέλουν να τους κάνει το τεστ ο φαρμακοποιός, θα πρέπει να επιβαρυνθούν με κάποιο χρηματικό ποσό».
«Ο κ. Λουράντος μετά την πρωτοφανή επιτυχία της μετατροπής των φαρμακείων σε εκλογικά κέντρα του ΣΥΡΙΖΑ για συντεχνιακούς λόγους, οραματίζεται πλέον τιμοκαταλόγους για την διενέργεια των οικιακών ατομικών τεστ ανίχνευσης του κορονοιού σε φαρμακεία», ήταν η απάντηση που ήρθε μέσα από πηγές της Νέας Δημοκρατίας, αν και, αντίστοιχες διευκρινίσεις, έχει ζητήσει με ανακοίνωση του, και ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΦΣΘ).
Συγκεκριμένα, ο ΦΣΘ, θέτει ερωτήματα που αφορούν τη διάθεση των rapid tests, όπως το είδος τους, τη διαδικασία προμήθειας και ανανέωσης τους όταν τελειώσουν, τις ποσότητες, τον τρόπο ενημέρωσης του ΕΟΔΥ για τα θετικά δείγματα, την καταγραφή, την απόρριψη των υλικών, την πρόβλεψη για διασφάλιση της υγείας των φαρμακοποιών και των πολιτών που εξυπηρετούνται, κ.α., χαρακτηρίζοντας την απόφαση «αιφνιδιαστική», αλλά υπογραμμίζοντας «την πρόθεση των φαρμακοποιών να σταθούν στο πλευρό της πολιτείας».
Ζητά, ωστόσο, από την Πολιτεία «να καλέσει άμεσα τους εκπροσώπους των φαρμακοποιών για να τεθούν επί τάπητος όλα τα ζητήματα και να κατατεθούν προτάσεις, ώστε μέσα από τη συνεργασία να προκύψει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα προς όφελος των πολιτών και των επαγγελματιών υγείας».
Τέλος, στο ζήτημα των self test, αναφέρθηκε και ο τομεάρχης υγείας του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, ζητώντας συνταγογράφηση των τεστ και στοχευμένους ελέγχους.
Ο κ. Ξανθός επισημαίνει ότι «υπάρχουν πολλά θέματα ουσίας στην επιλογή αυτή της κυβέρνησης και ξεκαθαρίσει ότι τα self test δεν είναι η λύση που χρειαζόμαστε σήμερα για τον αποτελεσματικό έλεγχο της πανδημίας»
Η δήλωση του κ. Ξανθού:
«Την ώρα που η πανδημία είναι εκτός ελέγχου και το ΕΣΥ έχει καταρρεύσει λειτουργικά στο Λεκανοπέδιο , η κυβέρνηση δια του κ.Σκέρτσου ( και όχι δια του Υπουργού Υγείας) εξαγγέλλει δωρεάν αυτοεξέταση των πολιτών για κορονοϊό.
Αναγνωρίζει δηλαδή έμμεσα ότι είχαν δίκιο όσοι ( μεταξύ αυτών και ο ΣΥΡΙΖΑ) εντόπιζαν ως κρίσιμο έλλειμα στη διαχείριση της πανδημίας την ανεπαρκή επιδημιολογική επιτήρηση και ιχνηλάτηση στην κοινότητα και τους περιορισμένους διαγνωστικούς ελέγχους στο γενικό πληθυσμό και στις «εστίες υπερμετάδοσης» του ιού ( χώροι εργασίας , καταστήματα , κλειστές δομές, σχολεία, ΜΜΜ κλπ) .
Μόνο που η «λύση» που υιοθέτησε η κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζει αυτό το μείζον πρόβλημα ούτε συμβάλλει στη στοχευμένη πρόληψη της διασποράς . Και ο λόγος είναι απλός : δεν πρόκειται για μια επιδημιολογική στρατηγική ενισχυμένης επιτήρησης που την εισηγήθηκε κάποιο επιστημονικό όργανο ή αρμόδιος κρατικός φορέας ( Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων , ΕΟΔΥ ) για να καλύψει τις ανάγκες αυτής της φάσης , αλλά για πολιτική επιλογή του Μαξίμου να αντιστρέψει επικοινωνιακά το δυσμενές κοινωνικό κλίμα με δήθεν δωρεάν πρόσβαση των πολιτών σε test , στη γραμμή όμως της ατομικής ευθύνης και όχι της οργανωμένης παρέμβασης των Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας της χώρας .
Προκύπτουν όμως και πολλά άλλα θέματα ουσίας από αυτή την επιλογή :
1. Η αξιοπιστία των self-test , ειδικά σε ασυμπτωματικούς ασθενείς . Είναι άγνωστη η ευαισθησία τους , σίγουρα είναι πολύ μικρότερη από την ευαισθησία των rapid-test που κυμαίνεται στο 70% , και άρα ο κίνδυνος των ψευδώς αρνητικών αποτελεσμάτων και του αντίστοιχου εφησυχασμού είναι πολύ μεγάλος . Είναι εγκεκριμένα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ή άλλο διεθνή φορέα αξιολόγησης τεχνολογιών υγείας ;
2. Η ενημέρωση των πολιτών για τη σωστή χρήση τους
3. Η πρόβλεψη εύχρηστου συστήματος καταγραφής των αποτελεσμάτων που θα διασφαλίζει την έγκαιρη και υποχρεωτική αναφορά στο ΕΟΔΥ
4. Η διαφάνεια στην προμήθεια των self-test και η διαδικασία χορήγησης τους μέσω των φαρμακείων
Με άλλα λόγια , είναι προφανές ότι τα self – test δεν είναι η λύση που χρειαζόμαστε σήμερα για τον αποτελεσματικό έλεγχο της πανδημίας σε επίπεδο κοινότητας , μπορούν σίγουρα να έχουν ένα επικουρικό ρόλο αλλά θα είναι τραγικό λάθος να υποκαταστήσουν την ανάγκη μαζικών μοριακών και rapid τεστ , μετά από συνταγογράφηση και αποζημίωση τους από τον ΕΟΠΥΥ . Μόνο έτσι μπορεί να διασφαλιστεί η αναβαθμισμένη επιδημιολογική επιτήρηση της covid-19 και - σε συνδυασμό με την άμεση επιστράτευση όλων των διαθέσιμων υγειονομικών δυνάμεων ης χώρας - η ενίσχυση της ανθεκτικότητας του Δημόσιου Συστήματος Υγείας και της αξιόπιστης φροντίδας των ασθενών».

Δεν υπάρχουν σχόλια