....

....

Από... σύνοδο σε σύνοδο οι (μη) αποφάσεις για εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο



Χωρίς κοινή απόφαση για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαι ξανά οι «27», οι οποίοι παραπέμπουν εκ νέου την τελική συμφωνία. Η ατζέντα της διήμερης συνόδου που ξεκινά σήμερα στις Βρυξέλλες

Ούτε στη νέα, έκτακτη, σύνοδο κορυφής θα αποφασίσουν οι «27» για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αφήνοντας για τον μέλλον την τελική συμφωνία, ενώ η παρατεταμένη ενεργειακή κρίση συνεχίζει να πλήττει τους Ευρωπαίους πολίτες.

Στην προηγούμενη σύνοδο του Μαρτίου, ένα μήνα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι ηγέτες των κρατών είχαν παραπέμψει τις δύσκολες αποφάσεις σε αυτή τη διήμερη σύνοδο. Ωστόσο, σύμφωνα με το Reuters που επικαλείται το τελευταίο προσχέδιο των συμπερασμάτων, και πάλι δεν μπορούν να καταλήξουν σε όλες τις λεπτομέρειες του εμπάργκο.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα συμφωνήσει εντός της ημέρας ότι η έκτη δέσμη κυρώσεων κατά της Ρωσίας θα περιλαμβάνει το αργό και τα προϊόντα πετρελαίου, που παραδίδονται από τη Ρωσία στα κράτη-μέλη, με προσωρινή εξαίρεση για τις παραδόσεις αργού αγωγού μέσω αγωγών, σύμφωνα με το προσχέδιο.

«Το Συμβούλιο προτρέπει να το οριστικοποιήσει και να το εγκρίνει χωρίς καθυστέρηση, διασφαλίζοντας θεμιτό ανταγωνισμό και ίσους όρους ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά της Ε.Ε. και αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών μελών σε περίπτωση αιφνίδιας διακοπής του εφοδιασμού», αναφέρεται στο προσχέδιο.

Αλλά αφού οι «27» δεν μπορούν να συμφωνήσουν στις λεπτομέρειες του εμπάργκο, θα εξετάσουν το ζήτημα το «συντομότερο δυνατό» με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι οι αποφάσεις παραπέμπονται στη συνεδρίαση του Ιούνιου. 

Στη χθεσινή, διευρυμένη, συνάντηση των πρεσβευτών της Ε.Ε. σημειώθηκε ένταση με αποτέλεσμα να ολοκληρωθεί χωρίς να υπάρξει συμφωνία, με τους απεσταλμένους του μπλοκ να συνεδριάζουν σήμερα το πρωί σε μια ύστατη προσπάθεια, σχεδόν έναν μήνα αφού η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανακοίνωσε το έκτο πακέτο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Αυτό σημαίνει ότι, καθώς ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας συνεχίζεται, πετρέλαιο και φυσικό αέριο αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ εξακολουθούν να εισρέουν στην Ευρώπη από τη Ρωσία. Μήπως οι Βρυξέλλες βιάστηκαν αρχικά; Όπως το έθεσε ανώτερος διπλωμάτης της Ε.Ε. χθες βράδυ: «Νομίζω ότι μιλήσαμε για πετρέλαιο υπό την πίεση της Βαλτικής και της Πολωνίας πριν κάνουμε τους υπολογισμούς μας».

Η Ουγγαρία παραμένει η βασική χώρα που προβάλλει αντιρρήσεις, με τον Βίκτορ Όρμπαν, ο οποίος μόλις κέρδισε τις εκλογές τον Απρίλιο, να συνεχίζει να εμποδίζει τη δέσμη μέτρων, παρά το γεγονός ότι η Επιτροπή προσέφερε στη Βουδαπέστη αρκετές εξαιρέσεις. Με λίγα λόγια; Ο Όρμπαν κρατά στα χέρια του την τύχη των κυρώσεων που καθυστερούν πολύ.

Μία πρόταση προέβλεπε να πληγεί μόνο το ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης, το οποίο αντιπροσωπεύει περίπου τα δύο τρίτα των προμηθειών πετρελαίου της Ε.Ε. από τη Ρωσία. Η Επιτροπή πρότεινε επίσης να εξαιρεθεί από ένα μελλοντικό εμπάργκο πετρελαίου ο αγωγός Druzhba - μια βασική γραμμή εφοδιασμού για την Ουγγαρία και άλλες χώρες - ενώ ορισμένες χώρες πίεσαν να εξαιρεθεί και το βόρειο τμήμα του αγωγού.

Και καθώς οι χώρες της Ε.Ε. συνεχίζουν να τσακώνονται, τα ρωσικά στρατεύματα προελαύνουν στο Ντονμπάς και προς το κέντρου του Σεβεροντονέτσκ...

Ο Ζελένσκι ξανά στην ευρωπαϊκή σύνοδο

Ο Ουκρανός πρόεδρος, Βολοντιμίρ Ζελένσκι, θα απευθυνθεί εκ νέου στους Ευρωπαίους ηγέτες απόψε. Ο επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της Ε.Ε., Ζοζέπ Μπορέλ, μίλησε χθες βράδυ στον υπουργό Εξωτερικών της Ουκρανίας, Ντμίτρο Κουλέμπα, ο οποίος ζήτησε να συμφωνηθεί ολόκληρο το έκτο πακέτο κυρώσεων, που να περιλαμβάνει το πετρέλαιο.

Στο μεταξύ ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, στην επιστολή πρόσκλησής του προς τους ηγέτες για τη σύνοδο, σημείωσε πως ένα από τα πιο «πιεστικά ζητήματα» είναι η παροχή βοήθειας στην Ουκρανία για τις ανάγκες ρευστότητας. 

Αν και οι ηγέτες της Ε.Ε. συζητήσουν τη δήμευση ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, η συζήτηση δεν αναμένεται να ανοίξει νέους δρόμους. Ορισμένες χώρες - και όχι μόνο η Γερμανία - ανησυχούν για τη νομιμότητα της χρήσης κατασχεθέντων περιουσιακών στοιχείων για τη χρηματοδότηση της ανοικοδόμησης της Ουκρανίας.

Σχέδιο συμπερασμάτων του Συμβουλίου δεν περιείχε καμία αναφορά σε πιθανή κατάπαυση του πυρός, παρά το αίτημα ορισμένων χωρών να συμπεριληφθεί- μεταξύ των οποίων η Ουγγαρία, η Ιταλία και η Κύπρος. Οι Βαλτικές και άλλες χώρες αντιτίθενται σθεναρά.

«Ενεργειακό» δείπνο

Στο σημερινή δείπνο θα συζητηθούν οι εξελίξεις στον ενεργειακό εφοδιασμό και τον πληθωρισμό. Θα είναι η πρώτη ευκαιρία για τους ηγέτες να εκφράσουν την άποψή τους σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής REPowerEU, καθώς και την πρόσφατη έκθεση του ACER για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της Ε.Ε.. Αλλά ούτε εδώ αναμένεται κάποια «νέα απόφαση», όπως εκτίμησε Ευρωπαίος διπλωμάτης .

Δεν περιμένουμε άλλωστε μεγάλες αποφάσεις από το δείπνο των ηγετών. Ένα θέμα που είναι πιθανό να τεθεί είναι η πρόταση για δασμολόγηση της ρωσικής ενέργειας - δημοφιλής μεταξύ χωρών όπως η Ιταλία, αλλά αντίθετη από άλλες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, οι οποίες υποστηρίζουν ότι θα απαιτούσε μια ευρεία διεθνή συμμαχία για να λειτουργήσει.

Ο Ισπανός ευρωβουλευτής και οικονομολόγος, Λουίς Γκαρικάνο, οικονομολόγος, υποστηρίζει ότι η επιβολή δασμών στο ρωσικό πετρέλαιο θα ήταν πολύ καλύτερη επιλογή από το να προσπαθούμε να συνεχίσουμε να αποδυναμώνουμε μια απαγόρευση του πετρελαίου με την ελπίδα να πείσουμε την Ουγγαρία να συμμετάσχει. «Υπάρχει εναλλακτική λύση», δήλωσε στο Politico. Μια εναλλακτική λύση που μπορεί να υιοθετηθεί από μια απλή πλειοψηφία των κρατών μελών μέσω της εμπορικής πολιτικής της ΕΕ.

Επισιτιστική κρίση

H συζήτηση της Τρίτης είναι πιθανό να επικεντρωθεί στο διαφαινόμενο ζήτημα της επισιτιστικής ασφάλειας. Ο Γάλλος πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, και ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, έθεσαν το θέμα στον Βλαντιμίρ Πούτιν κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχαν το Σάββατο, με τον Ρώσο πρόεδρο να εξετάζει το ενδεχόμενο να ανοίξουν τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας για εξαγωγές τροφίμων - αλλά μόνο εάν αρθούν οι κυρώσεις.

Την ίδια στιγμή, η Ρωσία έχει άλλη μια πληρωμή ομολόγου να τίθεται υπό αμφισβήτηση και το Κρεμλίνο να αγωνίζεται να βρει μια οδό διαφυγής. Μέχρι το βράδυ της Παρασκευής, οι πληρωμές κουπονιών σε ευρώ και δολάρια αξίας περίπου 100 εκατομμυρίων δολαρίων δεν είχαν φτάσει στους λογαριασμούς των επενδυτών, ξεκινώντας μια περίοδο χάριτος 30 ημερών. Τέλος, ο Ρώσος υπουργός Οικονομικών Αντόν Σιλουάνοφ ανέφερε χθες ότι η Ρωσία κατασκευάζει έναν τρόπο πληρωμής του χρέους της σε ευρωομόλογα που θα παρακάμπτει τις δυτικές χρηματοπιστωτικές υποδομές.

efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.