ΟΠΕΚΕΠΕ: Οι 3 τρόποι που μπορούν «να την γλιτώσουν» Βορίδης και Αυγενάκης
Οι – κάθε άλλο παρά λίγες – δυνατότητες της κυβέρνησης να αποφύγει την διερεύνηση των ποινικών ευθυνών.
Η υπόθεση που αποκλήθηκε «Σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ» έχει μπει πλέον σε νέα διάσταση από τη στιγμή που διαβιβάστηκε στη Βουλή δικογραφία από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, ιδίως όταν σε αυτή περιλαμβάνονται δύο ονόματα κορυφαίων στελεχών της Νέας Δημοκρατίας, ο Μάκης Βορίδης και ο Λευτέρης Αυγενάκης.
Τα στελέχη
Αμφότεροι «εμφανίστηκαν» στην εισαγγελική έρευνα λόγω της ιδιότητάς τους ως υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης. Ο πρώτος από τις 9 Ιουλίου 2019 μέχρι τις 5 Ιανουαρίου 2021 και ο δεύτερος από τις 27 Ιουνίου 2023 έως και τις 14 Ιουνίου 2024. Δεν είναι όμως αυτό το μόνο κοινό χαρακτηριστικό τους.
Πρόκειται για δύο στελέχη που σε διαφορετικές περιόδους βρέθηκαν στο στενό κύκλο του Μεγάρου Μαξίμου και του πρωθυπουργού: Ο Λευτέρης Αυγενάκης σχεδόν από την αρχή της προεδρίας του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Νέα Δημοκρατία και ο Μάκης Βορίδης το τελευταίο διάστημα όταν θήτευσε από τις 27 Ιουνίου 2023 μέχρι τις 15 Μαρτίου 2025 στη θέση του υπουργού Επικρατείας με πραγματική αρμοδιότητα την «εκπροσώπηση» του πρωθυπουργού στο κοινοβούλιο.
Η προανακριτική
Από τη στιγμή που στο πολιτικό προσκήνιο εμφανίστηκε μία συγκεκριμένη δικογραφία, είναι σχεδόν …αντανακλαστικό πως αυτό συνεπάγεται την δυνατότητα της ενεργοποίησης του περίφημου νόμου «Περί Ευθύνης Υπουργών». Πράγμα που σημαίνει την παραπομπή της υπόθεσης σε δικαστήριο με διαμεσολαβητή το κοινοβούλιο, μιας και αυτό είναι το πνεύμα του υφιστάμενου συντάγματος και της νομοθεσίας που απορρέει από αυτό.
Εφόσον υφίσταται δικογραφία, είναι πρόδηλο πως η σύσταση μια επιτροπής που θα διεξάγει προανακριτική έρευνα, δηλαδή μια «προανακριτική επιτροπή» όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, είναι το αυτονόητο επόμενο βήμα. Η αναγκαιότητα αυτής της κίνησης έχει υπονοηθεί ή έχει εκφραστεί ευθέως από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης που μιλούν για την ανάγκη διερεύνησης των ευθυνών των δύο υπουργών. Με το ΚΚΕ να θέτει και μία ακόμη πλευρά αυτή του «σκανδάλου της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής» από την οποία προκύπτει και το καθεστώς των επιδοτήσεων.
Να σημειωθεί πως αυτόνομη κοινοβουλευτική δυνατότητα για την κατάθεση έγκυρης πρότασης για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής, από την αντιπολίτευση, έχει μόνον το ΠΑΣΟΚ, μιας και το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευση είναι αυτό που διαθέτει τις 30 υπογραφές που απαιτεί ο κανονισμός της Βουλής προκειμένου μια τέτοια πρόταση να τεθεί σε συζήτηση. Οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη απαιτεί κάποιο είδος συνεργασίας ή σύμπραξης ανάμεσα σε πολιτικούς σχηματισμούς.
Η στάση της κυβέρνησης
Μπορεί, όπως προαναφέραμε, η σύσταση μιας προανακριτικής επιτροπής να είναι το «αυτονόητο» βήμα για την εξέλιξη αυτής της υπόθεσης, αυτό όμως δεν σημαίνει πως η κυβέρνηση προτίθεται να πράξει το …αυτονόητο. Έως στιγμής άλλωστε για ανάλογης σημασίας σκάνδαλα, όπως αυτό των υποκλοπών, δεν έδειξε καμία προθυμία να ελέγξει τους υπουργούς και τα στελέχη της. Επίσης, για πολύ σοβαρότερες υποθέσεις, όπως το Έγκλημα των Τεμπών, διαπιστώθηκε έμπρακτα πού μπορεί να φθάσει προκειμένου να συγκαλύψει ευθύνες.
Εύλογα, λοιπόν, η απορία που θα μπορούσε να έχει κάποιος που παρατηρεί τις πολιτικές εξελίξεις είναι πώς το Μέγαρο Μαξίμου θα προσπαθήσει να «γλιτώσουν» οι δύο υπουργοί της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Όπως φαίνεται, μάλιστα, υπάρχουν 3 τρόποι που αυτό μπορεί να γίνει.
Ο ΠΡΩΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ: Είναι απλός. Η κυβέρνηση να καταψηφίσει οποιαδήποτε πρόταση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής κατατεθεί στην Βουλή. Σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος και το νόμο περί ευθύνης υπουργών καμία παραπομπή υπουργού δεν μπορεί να γίνει εφόσον δεν συναινέσει η κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Η κυβέρνηση αυτή τη στιγμή διαθέτει 154 βουλευτές και ένα ακόμη που πρόσφατα διαγράφηκε, τον Δημήτρη Κυριαζίδη, οπότε, κοινοβουλευτικά, τίποτε δεν μπορεί να την υποχρεώσει να οδηγήσει σε προανακριτική έρευνα τους δύο υπουργούς. Φυσικά, κάτι τέτοιο θα είχε σημαντικές πολιτικές επιπτώσεις. Αρχικά γιατί υπάρχει δικογραφία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που δημιουργεί ζητήματα «έκθεσης» της κυβέρνησης και εκτός συνόρων. Επίσης γιατί είναι πολύ πρόσφατες οι δηλώσεις Μητσοτάκη για την υπόθεση των Τεμπών όταν ανέφερε πως η κυβέρνηση «δεν μπαίνει εμπόδιο στην δικαιοσύνη», οπότε μια τέτοια συνθήκη θα ήταν σχετικά δύσκολο να την διαχειριστεί. Από την άλλη οφείλουμε να επισημάνουμε πως από επίσημα κυβερνητικά χείλη δεν έχει ακουστεί τίποτε για «διερεύνηση της υπόθεσης».
Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΤΡΟΠΟΣ: Οι ευθύνες των υπουργών να παραγραφούν. Η κυβέρνηση επαίρεται εδώ και μήνες ότι με την τελευταία συνταγματική αναθεώρηση έχουν απαλειφθεί οι αποσβεστικές προθεσμίες για τις ποινικές ευθύνες υπουργών που ορίζονταν μέχρι το 2019 και αφορούσαν την παρέλευση δύο κοινοβουλευτικών συνόδων. Θέση όμως με την οποία δεν φαίνεται να συμφωνεί μεγάλη μερίδα των συνταγματολόγων, ανάμεσά τους και ο Ευάγγελος Βενιζέλος του οποίου η εκτίμηση έχει ιδιαίτερη σημασία. Όχι για πολιτικούς λόγους αλλά κυρίως γιατί είναι ο «κατασκευαστής» των συνταγματικών διατάξεων και της νομοθεσίας «περί ευθύνης υπουργών» το 2001. Οπότε… κάτι παραπάνω θα ξέρει. Ο συγκεκριμένος θεωρεί πως υπάρχουν ακόμη σημαντικά «παράθυρα» ώστε ένα δικαστικό συμβούλιο (εκεί καταλήγουν οι προανακριτικές επιτροπές) να μπορεί να θεωρήσει τυχόν αδικήματα παραγραμμένα. Για να συμβεί αυτό η μόνη προϋπόθεση είναι η κυβέρνηση αυτό το καλοκαίρι να λήξει την τρέχουσα κοινοβουλευτική σύνοδο και να προχωρήσει – μετά από πολλά χρόνια- στην θέσπιση «Τμημάτων Διακοπών» τα λεγόμενα «Θερινά Τμήματα».
Ο ΤΡΙΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ: Είναι η απαλλαγή των δύο υπουργών μέσω της πλειοψηφίας της Νέας Δημοκρατίας σε περίπτωση προανακριτικής επιτροπής. Ως γνωστόν, η σύσταση των προανακριτικών επιτροπών γίνεται κατ’ αναλογία των συσχετισμών του κοινοβουλίου. Ακόμη και αν η κυβέρνηση αποδεχθεί την σύσταση προανακριτικής επιτροπής μπορεί να ελέγξει την περαιτέρω πορεία της και τον τρόπο που θα διερευνήσει. Φυσικά και μόνον η ύπαρξη μιας τέτοιας επιτροπής μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά, αν συνυπολογιστεί ο «θόρυβος» που αναμένεται να γίνει από την αντιπολίτευση. Στη βάση αυτή είναι πιθανή η συνέχιση και σε αυτό το ζήτημα του «μοντέλου Τριαντόπουλου», δηλαδή η αποστολή της υπόθεσης να διερευνηθεί από 5μελές δικαστικό συμβούλιο. Μια εξέλιξη που θα κρατήσει την υπόθεση μακριά από τη δημοσιότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια